چطوری فروشنده حرفه ای بشم ؟

چطوری فروشنده حرفه ای

چطوری فروشنده حرفه ای بشم یکی از پرتکرارترین سوالاتی هست که کسب و کارهای خرد از من می پرسن.

اینکه بخوایی برای مدت طولانی هم فروشنده حرفه ای باشی و هم مدیر و صاحب کسب و کار خودت به نظرم شدنی نیست. یعنی نه اینکه نشه، بلکه جلوی بزرگ شدن کسب و کار رو میگیره.

پس اگر خودت تونستی تبدیل به یک فروشنده حرفه ای بشی ، بعدش تلاش کن که بتونی نفرات دیگه ای رو هم برای افزایش فروش خودت به تیمت اضافه کنی.حتی اگه برای شرکت یا کسب و کارهای دیگه کار میکنی میتونی با این توصیه تبدیل به مدیر فروش بشی و تیم فروش خودت رو داشته باشی.

برای تبدیل شدن به یک فروشنده حرفه ای ، شما باید مهارت‌ها و ویژگی‌هایی را که در این زمینه لازمه در وجود خودت توسعه بدی. برخی از این مهارت‌ها و ویژگی‌ها عبارتند از:

– اعتماد به نفس: مهمترین پایه و اساس فروشنده حرفه ای شدن!

شما باید به خودت و محصول یا خدماتی که می‌فروشید، اطمینان کامل داشته باشید و این اطمینان را به مشتری هم منتقل کنید.

چطوری فروشنده حرفه ای بشم؟ حتی اگه یه لحظه به این سوال فکر کردی و این مقاله رو خوندی ، مطمئن باش وقتی که بتونی روی اعتماد به نفس خودت کار کنی هم فروشنده خیلی خوبی میشی و هم در همه کارهای زندگیت میتونی بیشتر موفق باشی.

برای بیشتر کردن اعتماد به نفس یکی از مهمترین اقداماتی که باید انجام بدی ، تجربه کردن و نترسیدن از نتیجه اقدامات هست. یعنی مثل کسی که میخواد شنا یاد بگیره ، تا توی آب نپره ، نمیتونه بگه که نسبت به شنا کردن اعتماد به نفس داره. پس اول بفروش و بعد به دنبال افزایش اعتماد به نفس باش.

فقط کافیه که بدونی ممکنه در شروع کار فروش خرابکاری هم داشته باشی. مشتری ناراضی ، نفروختن ، نقد نشدن فروش و … ولی مهم این چیزها نیست. مهم اینه که بتونی کار فروشندگی رو انجام بدی.

– انعطاف‌پذیری: مثل یک مار تبدیل به فروشنده حرفه ای شو!

شما باید بتونی در موقعیت‌های دشوار، تاب‌آوری داشته باشی و چالش‌ها و موانع را پشت سر بذاری.

یعنی اینکه اگر یک فروش خراب شد ، سریع به اعصابت مسلط بشی و آماده بشی برای فروش بعدی.

اگر یک روز پولت نقد نشد یا خوب نفروختی یا با مشتری بد حساب گیر کردی ، سریع بتونی به خودت مسلط بشی و بری سراغ فروش بعدی.

یادتون باشه که گیر کردن در یک مساله زمان شما رو برای حل مساله های بعدی از بین میبره و هر چی بیشتر زمان برای حل یک مساله بذاری ، مساله های کمتری رو میتونی حل کنی!

– گوش‌ دادن فعال: فقط نشنو ، یک فروشنده حرفه ای هم میشنوه و هم درک میکنه!

شما باید به نیازها، مشکلات و انتظارات مشتری گوش بدی و با سوالات مناسب، درک خودت را از موقعیت مشتری افزایش بدی.

شنیدن با درک کردن خیلی فرق داره. شنیدن یعنی من شنیدم ولی ممکنه تلاشی برای حل مساله مشتری نکنم و فقط پیشنهادی که خودم از قبل توی ذهنم دارم رو ارایه کنم.

اما درک کردن یعنی اینکه بعداز شنیدن فکر میکنم که چطور میتونم مساله مشتری رو حل کنم. شاید واقعا مساله مشتری با یک راه حل جدید به نتیجه برسه.

خوب گوش کن و خوب سعی کن که مساله مشتری رو حل کنی.

چطوری فروشنده حرفه ای
چطوری فروشنده حرفه ای

– ارتباط موثر: ارتباط کامل چشمی ، کلامی و حسی فروشنده حرفه ای میسازه!

شما باید بتونی با صداقت، وضوح و احترام با مشتری صحبت کنی و مزایا و ارزش محصول یا خدمات خودت را به زبان ساده و قانع‌کننده بیان کنی.

یعنی وقتی خوب گوش کردی و درک کردی که مشتری چی میخواد با دقت کامل و بدون حواس پرتی با مشتری ارتباط داشته باشی و جوری که مشتری هم بتونه حرفه های شما رو درک کنه باهاش ارتباط بگیری.

یادتون باشه که مشتری وظیفه ای برای درک کردن فروشنده نداره. ولی فروشنده مسئولیت کامل برای درک مشتری داره.

وقتی با حواس جمع و متمرکز با مشتری ارتباط میگیری ، مشتری متوجه میشه که تو به درستی راهنماییش میکنی و بهتر به حرفهای تو اعتماد میکنه.

– مذاکره: رکن یک فروش حرفه ای!

شما باید بتونی با مشتری به توافق برسید و از موقعیت‌هایی که ممکنه منجر به اختلاف یا از دست دادن فرصت بشه، جلوگیری کنی.

اگه دو مرحله قبلی رو درست رفته باشی ، مذاکره کردن سخت نمیشه و میتونی با کلمات و جملات واضح و بدون ابهام با شتری به توافق برسید.

 

برای یادگیری مذاکره حرفه ای ، دوره فروش کامل رو اینجا ببین!

این دوره برای همه مدل فروش مناسبه و میتونی با آموزش دیدن بیشتر و سریعتر بفروشی. (اینجا بزن)

– مدیریت زمان: چند دقیقه وقت برای ارتباط با مشتری کافیه؟

شما باید بتونی وقت خودت را به خوبی برنامه‌ریزی کنی و اولویت‌های خودت را مشخص کنی و از اتلاف زمان جلوگیری کنی.

هر وقتی که در اختیار هر مشتری میذاری میتونه منجر به سودآوری یا ضرر شما بشه. پس به اندازه کافی برای هر مشتری وقت بذار.

وقت کافی برای هر مشتری به اندازه ای هست که بتونی ارتباط انسانی (و تا حدودی دوستانه) بگیری و بتونی درباره محصول یا خدمات خودت صحبت کنی.

– استفاده از تکنولوژی: به روز باش!

شما باید بتونی از ابزارها و نرم‌افزارهایی که در فروش کاربرد دارند، مانند CRM، استفاده کنی و با آن‌ها آشنا باشی.

به نظر من که سالهاست دارم کار فروش انجام میدم و با شرکت های پخش و تولید مختلف کار کردم و نرم افزارهای زیادی رو تست کردم ، یکی از بهترین نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری ، دیدار ، هست. این نرم افزار کاربری راحتی داره و قیمتش هم نسبت به بقیه رقباش خیلی بهتره.

نرم افزار سی آر ام دیدار رو میتونی از اینجا ببینی و به مدت 20 روز رایگان تست کنی (اینجا بزن)

 

– تحلیل داده‌ها: با استفاده نرم افزار سی آر ام

شما باید بتونی از داده‌های موجود در مورد بازار، رقبا، مشتریان و عملکرد خودت، استفاده کنی و از آن‌ها برای بهبود فروش استفاده کنی. با هر نرم افزار سی آر ام که کار کنی ، تحلیل های آماری مختلفی بهت میدن به همراه آموزش کافی که میتونی ازش کلی نتیجه گیری برای برنامه ریزی بهتر در فروش حرفه ای داشته باشی.

 

– حل مشکلات: سریع باش و خوب فکر کن!

شما باید بتونی به سرعت و خلاقانه به مشکلاتی که در فرآیند فروش پیش می‌آیند، راه‌حل پیدا کنی و از آن‌ها برای ایجاد رابطه قوی با مشتری استفاده کنی.

فروشنده حرفه ای به معنی فروشنده ای هست که مشکلات خریدارها رو خیلی زود و حرفه ای حل میکنه. تمرکزت رو بذار روی حل مشکلات مشتری.

سعی کردم که خیلی مختصر و مفید جواب این سوال رو که چطوری فروشنده حرفه ای بشم رو بهت بدم. اما اگر سوال بیشتری داری زیر همین مقاله بنویس که خیلی زود جواب بدم و بتونم راهنمایی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.