محتوای غیراخلاقی و تاثیر آن بر روی ذهن مشتریان

محتوای غیراخلاقی ، بیشترین بازدید کننده را در کل دنیا ( و ایران) دارد.

خیلی وقت است که به این جمله فکر میکنم. و به دنبال دلیل آن هستم. چرا با این همه محتوای سالم و خوبی که تولید می شود ، محتوای غیراخلاقی بیشترین بازدید را دارد؟

محتوای غیراخلاقی ، می تواند یک فیلم بالای ۱۸ سال باشد ، یا صحنه ای از تصادف ، یا کشتن یک انسان در جنگی غیرمنصفانه.

فرقی نمی کند ، انسان ها به شدت به دنبال دیدن این محتوای بد هستند. و همینطور فرقی نمی کند ، ایران باشد ، میانمار یا در خاک اروپا و کشورهایی با سطح آرامش زیاد.

اکثریت انسان های امروزی به دنبال دیدن ، شنیدن و خواندن این محتوای غیراخلاقی هستند. فقط ممکن است در یک کشوری ، فیلم های بالای ۱۸ سال طرفدارش بیشتر از صحنه کشتار باشد. و یا برعکس.

اما واقعا چرا محتوای غیراخلاقی اینقدر طرفداران پرشوری دارد. در حالی که محتوای خوب طرفداران کمتر.

محتوای غیراخلاقی

مغز پرمصرف و محتوای غیر اخلاقی

اگر بخواهم مطالب علمی و پیچیده را درباره مغز انسان خلاصه کنم ، باید بگویم که مغز انسان دارای ۳ بخش اصلی است.

مغز حیوانی ، مغز عاطفی و مغز منطقی.

این سه بخش وظیفه درک انسانی را بر عهده دارند. مغز حیوانی ، همیشه مراقب ماست تا اتفاق بدی برایمان نیافتد. و همیشه در حال ترس و فرار است. همیشه به دنبال آرامش.

مغز حیوانی ما به شدت در مقابل تغییر وضعیت مقاومت می کند. به دو دلیل ، یک اینکه می ترسد اتفاق بدی برایمان بیافتد. دو اینکه مواظب است تا مصرف انرژی مغز زیاد نشود.

مغز ما بیشترین انرژی را در بدنمان مصرف میکند. تقریبا ۲۰ درصد از کل انرژی مصرفی بدنمان صرف ۲ درصد از وزن ما (مغزمان) می شود.

حالا تصور کنید که مغز می خواهد کمی فکر کند. وای چه اتفاق ناگواری ، مغز حیوانی مقاومت می کند تا انرژی مصرف نشود. چون از تمام شدن انرژی بدنمان و در نهایت ضعف و بی حالی و مرگ می ترسد.

مغز حیوانی دائما در حال تصور پایان دنیاست. و فکر می کند که اگر همین انرژی موجود در بدن از بین برود ، دیگر چیزی جایگزینش نیست.

محتوای غیر اخلاقی

مغز عاطفی

مغز عاطفی ، احساسات ما را کنترل می کند. اگر از چیزی احساس رضایت یا ناخشنودی کنیم ، مغز احساسی ما درگیر آن شده است.

خیلی از تصمیمات ما انسان ها ( تقریبا ۹۹ درصد) توسط مغر عاطفی ما نهایی می شود. به این معنی که ممکن است مغز منطقی ما تصمیم منطقی برای انجام کاری بگیرد ولی تا مغز عاطفی از این تصمیم راضی نباشد ، معمولا انجامش نمیدهیم. یا لااقل خوب انجامش نمی دهیم.

مغز منطقی

مغز منطقی ما که بزرگترین بخش مغز است و بیشترین انرژی را مصرف می کند ، در تصمیم گیری های آگاهانه ما کنترل دارد. معمولا برای توجیح تصمیمات عاطفی مغز منطقی را به کار میگیریم.

رابطه مغزهای سه گانه با محتوای غیراخلاقی

حتما با خودتان می پرسید که این مغزها چه ربطی به محتوای غیراخلاقی دارند؟

دقیقا به دلیل اصرار مغز حیوانی به ماندن در وضعیت فعلی (و عدم مصرف انرژی بیشتر) ، محتوای آموزشی (یا کلا هر محتوای یاد دهنده) برای مغز جذاب نیست.

و به دلیل نیاز مغز عاطفی به جریان داشتن احساسات در زندگی مان ، و البته کم تحرک شدن انسان ها در زندگی ماشینی ، مغز عاطفی می خواهد که هیجان را جستجو کند.

هیجانی که در زندگی قدیمی ترها در مخاطرات روزمره شان برای به دست آوردن غذا ، شغل ، خانه و … از طریق انجام کارهای سخت ، به وجود می آمد. اما با ماشینی شدن زندگی ها ، این هیجانات روزمره از بین رفته اند.

و لازم است تا مغز برای خودش عاملی برای هیجان پیدا کند. بنابراین در روزهایی که هیجان کمی در زندگی مان داریم ، به دنبال ایجاد هیجان در جایی هستیم که به راحتی به آن دسترسی داریم. یعنی اینترنت.

اینترنت ، به دلیل راحتی دسترسی به اطلاعات ، فیلم ها و عکس ها ، منبع خوبی برای ایجاد هیجان است. هیجانی که دیگر در دنیای واقعی آن را چندان تجربه نمی کنیم.

دلیل دیگر جذابیت محتوای غیراخلاقی

یکی دیگر از دلایل مهم علاقه مندی انسان ها به محتوای غیراخلاقی ، غیرخطی بودن آن است. مغز انسان در گذشته های دور یاد گرفته است که در یک وضعیت ثابت طولانی باقی نماند. و یاد گرفته که برای مقابله یا فرار از دست خطرات در حال جنب و جوش باشد.

زمانی که گوتنبرگ ماشین چاپ را اختراع کرد ، کتاب ها ، ابزاری هیجان انگیز بودند برای انسانی که تا آن روز اجازه و فرصت خواندن نداشت. و از داخل کتاب ها به همه جای دنیا سفر می کرد.

اما در عصر فراوانی اطلاعات (عصر حاضر) ، دیگر کتاب های طولانی جذابیت خود را از دست داده اند. حتی فیم هایی که طولانی و البته بدون سکانس های هیجان انگیز برای زمان های کوتاه نیستند ، هم از زندگی ما فاصله می گیرند.

مغز ما به طور طبیعی دوست دارد که در هر لحظه بر روی یک موضوع جدید توجه کند. تصور کنید که یک فیلم عاشقانه را برای مدت ۳ ساعت و بدون درگیری های بین نفر سوم و هنرپیشه اصلی نگاه می کنید. شرط میبندم که همین الان حس خواب آلودگی به سراغت آمده است.

محتوای غیراخلاقی به این دلیل که مغز ما را به تفکر وادار نمی کند و غیرخطی است ، طرفداران زیادی دارد.

 

این مقاله را حتما توصیه میکنم : محتواسازی ( تولید محتوا برای کسب و کارهای آنلاین و سنتی )

 

راه کار مقابله با محتوای غیراخلاقی

راه حل تغییر ذائقه مردم از محتوای غیراخلاقی و محتوای سالم ، دو چیز است : اول اینکه سعی کنیم ، مخاطبین در هنگام استفاده از محتوای سالم ، کمتر فکر کنند. و هر آنچه که لازم است را واضح بیان کنیم. (یا نمایش دهیم).

دوم آنکه اگر می خواهیم مخاطب به چیزی فکر کند ، باید آن را به شکلی هیجان انگیز و در زمانی کوتاه ارایه کنیم.


فیلم کارگاه اصول محتواسازی اثرگذار 

ویدیوی آموزشی اصول محتواسازی اثرگذار

کلیک کنید

محتواسازی اثرگذار

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.