مشتری پیدا کنیم! – راه‌کارهایی برای پیدا کردن مشتری آنلاین و آفلاین

مشتری پیدا کنیم

مشتری پیدا کنیم!

از کجا؟ چطوری ؟ من که سایتم رو لود کردم. یا منی که مغازم رو باز کردم. حالا چطوری مشتری پیدا کنم؟

برای پیدا کردن مشتری همیشه راه هایی دم دست ما هست. راه هایی که همه رقیب ها هم اونا رو قبل از ما میدونستند و حتما اون راه ها رو امتحان کردند.

اگر پول برای سرمایه گذاری دارید که راه های مشخصی هست. بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر و در دل اینترنت. در کانال های تلگرامی و اینستاگرامی. این ها راه هایی هستند که همه صاحبان کسب و کار بلدند و شما اولین و تنها نفراتی نیستید که قرار ازشون استفاده کنید.

البته استفاده از این راه ها تا جایی که براتون امکان پذیره باید باشه. ولی در این مقاله به شما راه هایی را خواهم آموخت که شاید کمتر کسی در آشفته بازار اقتصاد ایران و در دوران رکود به فکر استفاده از اونها میافته.

مشتری پیدا

اولین راه برای اینکه مشتری پیدا کنیم : تولید محتوا

تولید محتوا یکی از بهترین راه های پیدا کردن مشتری است. چون مشتری های امروزی قبل از خرید ، پرسوجوی اینترنتی میکنند. یا حتی اگر کسب و کار کاملا سنتی داریم ، تولید محتوای لازم مثل کاتالوگ ، سررسید و … که اطلاعات خوبی به مشتری ها در خصوص محصول مون بده ، می تونه مشتری های زیادی برامون پیدا کنه.

این روش باعث انتقال اطلاعات صحیح از کسب و کار و محصول ما می شود. و اعتماد زیادی در بین مستریان جلب میکند.

این مقاله را بخوانید : محتواسازی ( تولید محتوا برای کسب و کارهای آنلاین و سنتی )

دومین راه مشتری پیدا کردن : دهان به دهان

یکی از راه هایی که می تونه به ما در پیدا کردن مشتری خیلی کمک کنه ، استفاده از اطرافیان مون هست برای تبلیغ دهان به دهان. یعنی به محض اینکه کسب و کار ما آماده فروش برای محصول مون شد ، شروع کنیم به اطرافیان اطلاع بدیم که یک همچین محصولی داریم که به درد چه آدم هایی می خوره.

و از اونها بخواهیم که اگر حتی خودشون هم مشتری ما نیستند ، در قالب صحبتهای روزمره با اطرافیان خودشون ، درباره کار شما و محصولتون صحبت کنند.

اگر محصول تون استفاده عمومی داشته باشه ، این روش می تونه خیلی به شما کمک نه تا مشتری پیدا کنید.

سومین راه پیدا کردن مشتری : مشتری یاب موقت

یکی دیگه از راه های مشتری پیدا کردن ، استفاده از پورسانت دادن به مشتری یاب های موقت است. کسانی که از ما خرید میکنند و می توانیم به عنوان راهی برای گرفتن تخفیف از آنها بخواهیم که محصول ما را به دیگران معرفی کنند.

چهارمین راه پیدا کردن مشتری : ویزیتوری نوین

راه دیگری که به راه دوم شبیه است استفاده از مشتری یابهای دائمی است. که همان ویزیتورهای معروف هستند.

اما ویزیتوری جدید با ویزیتوری معروف این تفاوت را دارد که نحوه اقدام و چگونگی انجام معرفی محصول را به خود شخص می سپاریم. ممکن است که یک ویزیتور بتواند تعداد ۱۰۰ عدد از محصول ما را در یک کانال تلگرامی شخصی بفروشد. و می تواند در ازای هر فروش درصدی از سود را مطالبه کند.

پنجمین راه برای مشتری پیدا کردن : منگنه عرف

راه دیگر استفاده از بازاریابی منگنه عرف است. به این معنی که در نحوه معرفی محصول (به هر طریقی که تبلبغات می کنید فرق نمی کند) بتوانیم از جملات یا حتی عکس هایی استفاده کنیم که به مشتری القا کند قبل از او همه مردم جامعه از محصول ما با خبر شدند. و همین الان که مشتری جدید در حال شنیدن خبر محصول ماست ، یک عده دیگر در حال استفاده از آن هستند.

ششمین راه پیدا کردن مشتری : انتقال ویروس

راهی که به تازگی در بین کسب و کارهای اینترنتی و استارتاپی ها معروف شده ولی هنوز در خیلی از کسب و کارها به طور تخصصی از آن استفاده نمی شود ، انتقال ویروسی است. یا بازاریابی ویروسی.

اگر بتوانیم تبلیغ جذابی تولید کنیم که مردم بدون درخواست ما خودشان ، تبلیغ ما را به عنوان یک سرگرمی برای یکدیگر ارسال کنند ، توانسته ایم که تبلیغات ویروسی را انجام دهیم.

این تبلیغ را ببینید : سوپرایز جالب کوکاکولا برای شاد کردن مردم

هفتمین راه : تبلیغ چریکی

تبلیغات چریکی از راه های قدیمی برای معرفی محصول است. اما در بازارهای ایران خیلی به آن توجه نشده و یا صاحبان کسب و کار نتوانسته اند ، استفاده مفیدی از آن ببرند. تبلیغات چریکی می تواند با هزینه بسیار کم و داشتن یک نکته بسیار جذاب به صورت ویروسی در عرض مدت بسیار کوتاهی انتشار پیدا کند.

تفاوت تبلیغات چریکی با روش انتقال ویروسی ، استفاده از آیتم های ساده ای است که در زندگی روزمره مردم نمود فراوان دارد. برای تبلیغات ویروسی ممکن است برنامه ریزی دقیق و کارشناسانه ای با صرف هزینه مشخصی انجام شود. اما برای تبلیغات چریکی معمولا از نکته های ساده ای که در زندگی روزمره جریان دارد استفاه می شود.

نکات جذاب که در این روش استفاده می شوند ، می توانند جنبه های مثبت یا منفی داشته باشند. به عنوان نمونه داعشی ها برای ترساندن مردم و پیش بردن جنگ از اتفاقاتی که در دل جنگ رخ میداد ، فیلم گرفته و همان فیلم را بدون دستکاری انتشار می دادند.

نکته مهم در مشتری پیدا کردن

بدون شک راه های بسیاری برای معرفی محصول و مشتری پیدا کردن وجود دارد. اما باید توجه کنیم که همه روش های بالا وقتی برای ما کاربرد دارند که بدانیم محصولمان را برای چه افرادی و در کجاها معرفی می کنیم.

اینکه بدانیم مشتری های ما بیشتر در اینترنت هستند و با صفحات وب سایت ها به دنبال محصول ما می گردند ، می تواند چراغ راهی باشد برای انتخاب روش مشتری پیدا کردن.

این کتاب الکترونیکی را به رایگان بخوانید : روانشناسی مشتری آنلاین

به عنوان مثال درنظر بگیرید که می خواهید برای کارآفرینان استارتاپی محصولی را تبلیغ کنید. به نظر شما چه روشی مناسبترین راه پیدا کردن این نوع مشتری است؟

یکی از روشهای خوب این نوع مشتری پیدا کردن ، معرفی دهان به دهان محصول است. معمولا دوستان استارتاپی در هر شهری با یکدیگر در محل هایی مثل دانشگاه ، پارک های علم و فناوری ، هسته های همفکر و … ارتباط دارند. اگر بتوانیم محصول مان را از طریق کسانی که در این محفل ها حضور دارند ، به دیگران معرفی کنیم ، شانس موفقیتمان برای فروش بیشتر می شود.

نکته پایانی

یادمان باشد که هیچ گاه فقط از یک راه حل برای مشتری پیدا کردن استفاده نکنیم. مشتری های ما در سطح جامعه پراکنده اند. و سلیقه های مختلفی دارند. پس از ترکیب چند روش که به نظر میاید بهتر از سایر روشهاست استفاده کنیم.


سوال خودت رو از من بپرس : @dr_mhasani   (تلگرام)

این پست دارد 18 نظر

  1. سلام من توخونه لباس دخترانه میدوزم کارم ددحدکارای تولیدی هست ولی نمیدونم چطوربایدبفروشمشون ازکجاشروع کنم اگه بخام فروش زیادی داشته باشم چون قصددارم که تولیدی لباس بچه بزنم

    1. سلام
      شما چندتا راه کار دارید که من به دوتا از بهترین هاش اشاره میکنم.
      ۱- داشتن یه وب سایت و همینطور همزمان با وب سایت فعالیت کردن توی اینستاگرام می تونه به شما در پیدا کردن مشتری های مستقیم که هم سفارش بدن و هم از لباس های تولید شده قبلی ازتون بخرن.
      این روش به خاطر خرده فروشی بودن همیشه پولش نقده و به بالاترین قیمتی که میشه توی بازار برای پوشاک تولیدی شما تعیین کرد می تونید بفروشید.
      سختی های این راه اینه که راه اندازی یه سایت و کار با اینستاگرام رو در حد یک ماه یاد بگیرید. و اینکه بتونید راه های اعتمادسازی رو خوب یاد بگیرید و استفاده کنید.
      و البته تا وقتی که به کارتون ادامه میدید باید درباره تولید محتوای اینترنتی مطالب زیادی رو دائم یاد بگیرید.
      ولی از طرفی خوبی دیگه ش اینه که میتونید با حداقل ها و با یک ماه یادگیری کار فروش رو شروع کنید.
      توصیه میکنم که حتما این مقاله رو بخونید :
      اولین فروش اینترنتی رو چطور انجام بدم؟ اصلا چی بفروشم؟ چطور بفروشم؟

      ۲- و راه دوم اینه که لباس های تولیدی رو به قیمت بسیار کمتری از بازار به فروشنده هایی بدید که خودشون فروشگاه دارن و البته با برندهای متفرقه هم کار میکنن.
      این روش برای کسانی خوبه که میدونن کار تولید شده شون در حد برندهای بزرگ و یا در حد اعتمادسازی مستقیم پیش مشتری ها نیست.

      ۳- با یه برند قرارداد کاری ببندید و مطابق با استانداردهای اونها و به اسم برند اونها کار تولید رو انجام بدید. این روش کار شما رو در سطح بالایی ارایه میکنه ولی باید بدونید که شما صاحب اون کالا نیستید.

      در آخر هم توصیه میکنم که این مقاله رو از دست ندید :
      روش های فروش کالا – به راحتی کالای خودتان را چند برابر بفروشید!
      این روش رو به کسانی پیشنهاد میکنم که نمی خوان خودشون رو درگیر مشتری و مسایل مالی مختلف کنن.

  2. سلام من به تازگی سالن زیبایی زدم ولی اصلامشتری نیست ومتاسفانه سالنهای ارایشی باتجربه بیشترتواین منطقه هست حالامن چطوری بایدمشتری پیداکنم لطفاسریعا راهنمایی کنین.ممنون.

    1. درود وقتتون پرتلاش
      پاشنه آشیل رقبا رو پیدا کنید
      ایرادات کار اونها رو پیدا کنید و سعی کنید خدماتی بدید که اونها نمیخوان یا نمیتونن انجام بدن

      مثلا تبلیغ کنید که داخل منزل افراد میتونید براشون کار انجام بدید و البته پول بیشتری هم براش بگیرید

      روش های بازاریابی رو بیشتر مطالعه کنید

      شیرین و شاد باشید

  3. سلام . سایت ما تازه ساخت هست چه پیشنهادی دارین در مورد اینکه مشتری ها از ما خرید کنن به جایه سایتهایه قدیمی تر

    1. درود محمدحسین عزیز
      روی سئو کار کنید
      تبلیغ ادوردز بدید
      تبلیغ کلیکی وب بدید
      توی سوشال کارکنید و لینک به سایت بدید
      پیامکی تبلیغ کنید و آدرس وب بدید
      و…

      شیرین و شاد باشید

  4. سلام من به تازگی لباس بچه گانه تک سایز اروپایی راه انداختم وکانال اینستا و تلگرام زدم اجناسم به ۱۰۰ مدل محدود میشن و تا حالا چند مورد فروش اونم برای آشنایان داشتم دیگه دارم نا امید میشم نمیدونم چطور بفروشمشون

  5. عالی بود ممنون که بخش بررگی از دانسته هاتون رو رایگان انتقال دادید انشالله که موفق باشید

    1. درود دوست عزیز
      متشکرم
      همیشه شیرین و شاد باشید

  6. سلام.توکارگاه تولیدی کار میکردم تا اینکه اخراج شدم .حالا بعد چند سال که کار روبلدشدم یه کارگاه تولیدی زدم .اینم بگم تولیدمون چندین قطعه از خودرو هست وبه اینجا هم ختم نمیشه چندین محصول دیگه هم داریم هنوزجنس وارد بازار نکردیم اما می‌خوام بدونم با چه روشی میشه جنس رو تو بازار جا انداخت.بسته بندی.ویزیتورخوب یاخودم باید برم.قیمت مناسب یا فضای مجازی…ممنون میشم کمکم کنید

    1. درود جناب مقدم عزیز
      همه این مواردی که گفتید مهمه . اما در هر مرحله ای بیشتر تمرکز روی یکی از این مسایل هست.
      مثلا ماه های اول روی ویزیتور خوب متمرکز بشید ، خودتون مستقیم درگیر فروش باشید
      با فروش خوب و قطعات خوب ، برای خودتون و برندتون اعتبار جمع کنید
      در ماه های بعد روی بسته بندی خوب ، ظاهر سازی مناسب کار کنید و همزمان کارهای قبلی رو به خوبی پیش ببرید
      در ادامه روی قیمت کار کنید ، تامین مواد اولیه با قیمت مناسب باعث میشه که دستتون توی فروش هم باز بشه و بتونید قیمت مناسب بدید
      فضای مجازی رو اگر خودتون بلدید یا کسی رو دارید از همون شروع کار انجام بدید . فروش در فضای مجازی یکم زمان بر هست و باید از ابتدا روش کار کنید (اما اگه از اول نشد هم نگران نباشید هروقت ماهی رو از آب بگیرید تازه ست)
      مهم : روش های بازاریابی رو خیلی خوب یاد بگیرید
      شیرین و شاد باشید

  7. سلام وقت بخیر من تولیدی درب و پنجره الومینیمی دارم برای فروش بیشتر باید چیکار کنم چ راه هایی پیشنهاد میکنید؟؟

    1. درود حسین عزیز
      در محله هایی که سن ساختمان ها بیشتر هستن تبلیغ کنید.
      و شرایطی رو بذارید که مردم این منطقه ها مشتاق بشن درب و پنجره ها رو تعویض کنن
      همینطور در مرغداری ها ، کارگاه های کوچیک ، مغازه ها و … گفتگوی نفر به نفر میتونه عالی باشه
      یکی از بهترین روشها برای رونق کاروکسب های کوچیک داشتن ارتباطات مستقیم هست.
      هم خودتون و هم اگر فروشنده دارید ، تلاش کنید یه وقتی رو برای ارتباط حضوری با مشتریها بذارید

      شیرین و شاد باشید

  8. سلام!وقت بخیر! من یکی از آشناهام تولیدی مبل دارن و من میخوام شروع به فروش مبلمان کنم اونم بصورت انلاین
    میخواستم بدونم بنظرتون از کجا و چجوری باید شروع کنم تا موفق بشم ؟

    1. درود سارا عزیز
      از اینستاگرام شروع کنید.
      معمولا مبل رو میبینن و میخرن. اما میتونید برای بازاریابی از اینستاگرام اقدام کنید و یه کد تخفیف بدید و هر کسی که با اون کد خرید کرد ، مشخص بشه که از سمت شما خرید رو انجام داده.

      البته مشتریهای کمی هم هستن که آنلاین خرید میکنن ، اونها رو هم خودتون به صورت آنلاین پیگیری کنید تا واریز وجه و انتقال سفارش شون انجام بشه

      در بلند مدت میتونید روی وب سایت هم کار کنید. و حتما توصیه میکنم که این کار رو بکنید. اما از همین امروز روی اینستاگرام کار کنید.
      وب سایت رو از امروز که شروع کنید ، به طور معمول بین 3 تا 6 ماه زمان میبره تا بتونید روی سفارش گرفتنش حساب کنید.

      شیرین و شاد باشید

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

×
×

سبد خرید