رقابت هوشمند کسب و کار

چرا رقابت هوشمند کسب و کار ؟

زمانی که کشوری در پله رکود یا پله فرار از تورم قرار دارد ، رقابت بین صاحبان کسب و کار شدید شده و ممکن است کار به زد و خوردهای تجاری و ورشکستگی های تلخ برسد.

کشور ما هم مثل همه کشورها درگیر این مسایل هست و الان که در دوران رکود به سر می بریم ، این جملات بیشتر برایمان معنی دارد.

در رکود بازار همه کسب و کارها به دنبال راهی می گردند که چرخ مالی خود را به درستی بر روی مسیر پیشرفت حرکت دهند. ولی آنقدر حرکت کردن کند و دست و پا گیر است که شاید با زحمت زیاد بتوان مقدار کمی از عقب رفتن چرخ کسب و کار جلوگیری کرد.

هوشمندسازی , هوشمند , نرم افزار , سازمان , ساختمان , خانه , اداره , صنعت , صنایع , هوش مصنوعی , هوشیار , هوشمندی , استارتاپ , استارت آپ , سمینار , وبینار , کارگاه , محصول , کسب کار , bi , bms , ربات , رباتیک , سیستم , مدارس , یکپارچه

 

در این اوضاع و احوال چه باید کرد؟  رقابت.  نقطه عطف حرکت در رکود چیزی جز رقابت و مسابقه دادن با رقبا نیست. وگرنه باید فاتحه کسب و کار را خواند.

رقابت های جدید و قدیم

گاها شنیده ایم که در بازارهای سنتی با بزرگ منشی چند نفر از بازاریان قدیمی ، از ورشکستگی بازاریان جدید و نوپا جلوگیری میشد. ولی در این زمانه نمی توان برای جلوگیری از ورشکستگی امیدی به قدیمیان بازار داشت. چون هم بازار خیلی بزرگتر از سابق شده و هم اعتمادها بی ارزش.

راه حل شما چیست؟

قطعا هر کهنه کاری در فضای کسب و کار خودش، می داند که چطور دوران رکود را سر کند.

ولی نکته مهم ظهور کسب و کارهای نوین و پیشرفته ایست که با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا، فرصت کمر راست کردن سایرین را می گیرند.

شاید اسم نرم افزاری که تاکسی را در منطقه شما پیدا می کند را شنیده باشید. نرم افزار نوپایی که در تنها چند ماه فعالیت توانسته بازار تاکسی و ماشین های کرایه ای در تهران را تغییر دهد. انقدر که مردم مشتاق هستند قبل از زنگ زدن به آژانس سر کوچه ، گشتی در این نرم افزار زده و قیمت های کرایه روز را ببینند.

 

تا دو یا سه سال آینده ، بازار تاکسی تلفنی ها و آژانس های مسافری ، به کلی تغییر کرده و خیلی از آنها از بین می روند.

چه باید کرد؟

قطعا راه مبارزه با فناوری های جدید ، بگیر و ببندهای پر سر و صدا نیست. مردم هر چه را که بپسندند ، انتخاب می کنند و برایش پول می دهند.

هیچ راهی برای تاکسی تلفنی های با سابقه در مقابله با نرم افزارهایی مثل snapp وجود ندارد ، جز اینکه با فناوری همراه شوند.

رقابت ها هم مثل خیلی از کارهای روزمره ما ، به سمت استفاده از فناوری های روز می روند.

شما چه کرده اید؟ آیا هنوز هم اعتقاد دارید که می توانید با روش های سنتی مثل تهدید ، فشار بر بازار ، تزریق منابع ، جلوگیری از گردش مال رقیب و … از ورود کسب و کارهای نوین جلوگیری کنید؟

در زمان انقلاب صنعتی ، خیلی از کسب و کارها به شکل های جدیدی راه خود را ادامه دادند و آنهایی که که از تغییرات جامعه عقب ماندند برای همیشه از گردونه رقابت حذف شدند.

عدم هوشمندی شرکت های داخلی

چند سال پیش که شرکت نوکیا بزرگترین شرکت بی رقیب ساخت گوشی های همراه بود ، به یکباره از تکنولوژی روز غافل شد و شرکت اپل با ارایه گوشی لمسی خود در عرض یک سال ، شرکت نوکیا را وادار به اعلام ورشکستگی کرد.

اتفاقی که در کشور ما هم در سازمان ها و صنایع مختلف بارها افتاده و دایم در حال تکرار است. ولی فرق شرکت های داخلی با شرکتی مثل نوکیا بر سر حجم سر و صدای ورشکستگی است. نوکیا را همه می شناختند ولی  خیلی از شرکت های داخلی بدون شناخته شدن ، یک شبه از بین رفته اند.

 در ۵ سال گذشته ۳۰۰ هزار شرکت ایرانی ورشکسته شده اند.

شرکت های داخلی ما به علت عدم داشتن تکنولوژی روز دایما از شرکت های خارجی عقبترند. این در حالی است که خیلی از تکنولوژی های روز دنیا در داخل کشور و با هوشمندی صاحبان کسب و کار ، قابل برنامه ریزی ، تهیه و استفاده است.

راه حل هوشمندانه

اگر بخواهیم که در بازارهای داخلی و حتی در بازارهای جهانی رقابتی رو به جلو با رقبا داشته باشیم ، تنها راه ، استفاده از تکنولوژی های روز دنیاست.

قبول دارم که دسترسی به برخی تکنولوژی های روز دنیا ، برای صاحبان کسب و کار با هزینه های سنگین هم قابل دستیابی نیست. ولی آیا می دانید بیش از ۸۰ درصد تکنولوژی های نوین به راحتی و با کمی سرمایه گذاری صحیح ، در داخل کشور قابل دستیابی است.

در خیلی از ابزار نوین ، سخت افزارها به راحتی قابل تهیه اند. فقط کافیست که نرم افزار هوشمندی برای آنها ساخته شود.

ماهواره های ایرانی امید ، مصباح ، ناهید و … دارای سخت افزارهایی هستند که از کشوری مثل چین به راحتی و بدون هزینه های هنگفت قابل تهیه اند. و متخصصان ایرانی فقط برای آنها طراحی شکلی و البته نرم افزارهای خوبی تهیه کرده اند.

در خیلی از صنایع و سازمان ها هم می توان با استفاده از سخت افزارهای ارزان قیمت و نرم افزارهای تولیدی داخلی ، هوشمندانه تر عمل کرد.

رقابت هوشمند چیست؟

رقابت هوشمند به معنی استفاده از راه حل ها و ابزار هوشمند در رسیدن به اهداف کسب و کار شماست.

در سازمان ها می توان براساس اطلاعات به دست آمده از مشتریان (یا مخاطبین) ، اطلاعات بازار ، رقبا ، کارکنان و … ، برای هر روزکاری ، برنامه ریزی کرده و با سرعت خیلی زیاد به اهداف سازمان دست پیدا کرد.

در صنایع می توان علاوه بر استفاده از اطلاعات (مثل سازمان) از ابزار سخت افزاری مخصوص هر صنعتی، سرعت و کیفیت تولیدات را به چند برابر رساند.

کارخانه ارج را همه می شناسیم. اگر کارخانه ارج به موقع از تکنولوژی های روز استفاده می کرد، می توانست با سابقه خوبی که در ذهن مشتریان خودش داشت، هنوز هم رقیبی بی نظیر در بازار ایران باشد.

هوشمندسازی , هوشمند , نرم افزار , سازمان , ساختمان , خانه , اداره , صنعت , صنایع , هوش مصنوعی , هوشیار , هوشمندی , استارتاپ , استارت آپ , سمینار , وبینار , کارگاه , محصول , کسب کار , bi , bms , ربات , رباتیک , سیستم , مدارس , یکپارچه

 

اگر شما هم کسب و کاری دارید که فکر می کنید زمان رقابتتان با رقبایی سخت رسیده ، لازم است تا با شناخت ابزار و راه حل های هوشمند ، کسب و کار خودتان را مجهز به تکنولوژی روز دنیا کنید.

 

0 0 رای‌ها
امتیاز به این آموزش
عضو شدن در ...
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها