جمع آوری اطلاعات (جمع آوری هوشمند اطلاعات برای بازاریابی و فروش هوشمند)

جمع آوری اطلاعات

جمع آوری اطلاعات در سیستم های سنتی (دستی) ، معمولا با استفاده از روش سوال مستقیم از مخاطب انجام می شد. به عنوان مثال در یک فروشگاه پوشاک برای به جمع آوری اطلاعات مثل شماره همراه، محل زندگی، سن مشتری و … از سوالات مستقیم فروشنده ، استفاده می شد. که البته روشی بسیار پردردسر و غیر واقع بینانه بود.

ولی با وجود حسگرها می توان به اطلاعاتی دسترسی داشت که مشتریان به صورت داوطلبانه در اختیار کسی قرار نمی دهند. مثل قد و وزن مشتری که با عبور مشتری از گیت قابل جمع آوری است.

یا با استفاده تحلیل رفتارهای مشتریان در فروشگاه های اینترنتی می توان رنگ های مورد علاقه مشتریان را به دست آورد.

جمع آوری اطلاعات

حسگرها ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات

در دنیایی که پر است از حسگرهای مختلف ، جمع آوری اطلاعات کار بسیار آسانی به نظر می رسد.

اگر شما هم در یک سازمان یا یک محیط صنعتی مشغول به کار هستید ، حتما حسگرهای زیادی را در محیط اطراف خود دیده اید. حسگرها با درک محیط ، به مانند حس های پنجگانه ما، کمک می کنند تا ماشین هایی که می سازیم ، درک درستی از موقعیت خودشان داشته باشند.

حسگرهای مصنوعی ، کاربردهای متفاوتی دارند به مانند حسگر حرارتی که در اکثر ساختمان های ساخته شده در سالهای اخیر به منظور درک دمای محیط خانه (دفتر یا سوله) ، به کار می روند.

یا حسگرهای نوری که در دوربین های مداربسته کنترل جاده برای محاسبه سرعت خودروها به کار می روند.

یا به عنوان مثال با استفاده از حسگرها ، می توان به اطلاعات تاسیسات یا چگونگی عملکرد ماشین آلات یک محیط صنعتی دسترسی داشت.

برای دانستن بیشتر درباره حسگرها این مقاله را بخوانید :     درک سیستم ها از احساس مشتری

جمع آوری آنلاین اطلاعات

یکی از جالبترین روش های جمع آوری اطلاعات ، استفاده از اطلاعات نامحسوس آنلاین است.

معمولا در سایت های فروشگاهی ، برای دسترسی به اطلاعات کاربران، سوالاتی از آنها در هنگام ثبت نام در سایت یا ثبت خریدشان، پرسیده می شود. این روش بسیار ابتدایی است و برای جمع آوری اطلاعاتی مثل ایمیل شخص، یا نام وی که جزئی از حریم خصوصی اوست، کاربردی است.

ولی برای به دست آوردن میزان علاقه مشتریان به یک محصول خاص، و یا یک رنگ خاص در یک محصول ناموجود در سایت ، می توان از رفتار مشتریان در باز و بسته کردن مشتریان استفاده کرد.

و یا مدت زمانی که مشتری در یک صفحه از سایت صرف می کند، نشان دهنده علاقه مندی مشتری به محصولات خاصی خواهد بود.

برای جمع آوری اطلاعات نامحسوس ، از طریق صفحات سایت های آنلاین (یا اپلیکیشن های تحت شبکه) ، می توان از کوکی ها به نحو مطلوبی استفاده کرد. یا می توان از ثبت تعداد کلیک هایی که هر مشتری بر روی آیتم محصولات انجام می دهد، استفاده کرد.

به هر حال به دست آوردن این اطلاعات در منابع تحت اینترنت کار پیچیده و غیرقابل انجامی نیست. فقط کافی است که از یک کدنویس جوان خواسته شود تا این اطلاعات را برایتان جمع آوری نماید.

 

این فیلم را ببینید : دوره آنلاین جمع آوری و تحلیل هوشمند اطلاعات

 

جمع آوری اطلاعات در محیط صنعتی

بسیاری از مثال هایی که در بحث جمع آوری اطلاعات گفته می شود، نمونه هایی از کارایی سازمانی این اقدام است، ولی جالب است بدانید که در محیط های صنعتی ، جمع آوری اطلاعات بسیار حیاتی تر بوده و برای رقابت با سایر رقبا ، یک امتیاز بسیار عالی محسوب می شود.

تقریبا ده سال پیش در یک کارخانه تولید پیچ های خودرویی ، به عنوان برنامه نویس واحد برنامه ریزی و تولید ، مشغول به کار بودم. بزرگترین مشل کارخانه در خط تولید، شمارش دقیق پیچ های تولیدی بود. که معمولا به علت زیاد بودن حجم کار و کثیف بودن پیچ ها، امکان شمارش پیپ های تولید شده در خط تولید ، وجود نداشت. و برای شمارش پیچ ها ، می بایست تا آخرین مرحله تولید که بسته بندی نهایی بود، صبر می کردیم.

یکی از همکاران بخش کیفیت، پیشنهاد تهیه دستگاهی را داد که با استفاده از نور لیزر می توانست هم پیچ ها را بشمارد و هم می توانست ، میزان خطای تولید را به درستی و برای تعداد ۴۰۰۰ پیچ در هر دقیقه ، محاسبه کند. به این شکل ، دیگر نیازی به رفع خطای تولید در مرحله بسته بندی نبود.

یا به عنوان مثال در کارخانه تولید شیر و محصولات لبنی، می توان با استفاده از حسگرها، میزان غلظت و سلامت شیر را قبل از فراوری و بعداز فرآوری ، محاسبه و کنترل کرد.

پس دیدیم که جمع آوری اطلاعات در سازمان ها و صنایع به اندازه ای زیاد، مهم و قابل توجه است. به طوری که باعث افزایش قدرت ریسک و رقابت با سایرین می شود.

این مقاله را بخوانید : هوشمندسازی صنعتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

×
×

سبد خرید