انواع مشتری آنلاین ( ساخت آواتار مشتری آنلاین قبل از فروش )

انواع مشتری آنلاین در کسب و کار ما کسانی هستند که با خرید آنلاین و خطرات و فواید آن ، آشنا هستند. یا اگر برای بار اول اینکار را انجام می دهند ، به احتمال زیاد ، از کسی در این باره سوال کرده اند.

سوال اساسی این است که آیا تضمینی وجود دارد که خریدها تکرار شوند؟ و یا اینکه بتوانیم علاوه بر حفظ مشتریان قبلی ، مشتریان جدید بدست بیاوریم؟

در کشور ما و در بین کسب و کارهای آنلاین ایرانی ، تعداد کمی هستند که در طی ۳سال  اخیر توانسته‌اند انواع مشتری را به خودشان وفادار کنند و حتی با ارایه قیمت‌های بالاتر از بازار مشتریان راضی‌تری داشته باشند. (مثل دیجی کالا)

یکی از دلایلی که مشتری‌ها از کسب و کار آنلاین ما استقبال خوب ( یا لااقل سریع ) نمی کنند ، این است که ما نمی توانیم از راه دور ، شناخت درستی از نیازها ، خواسته‌ها و علایق آنها به دست بیاوریم.

اما با توجه به تعداد مردمی که در هر لحظه آنلاین هستند و در طی شبانه‌روز در حال استفاده از اینترنت هستند ، می توان فعالیت‌های بسیار بیشتر و پولسازتری ، حتی در کسب و کارهایی که به ظاهر مشتریان اینترنتی ندارند ، داشته باشیم.

شناخت انواع مشتری آنلاین

البته با کمک تحلیل رفتار انواع مشتری ها در فضای آنلاین می توان تا حدودی رفتار مشتری ها در فضای آنلاین را شناخت .

ولی این شناخت از مشتریانی است که از کسب وکار آنلاین ما خرید کرده اند و یا حداقل سری به آن زده اند.

اما برای جذب و ایجاد رضایتمندی در مشتری‌ای که اصلا سری به ما نمی‌زند ، چه برنامه ای داریم؟

چطور مشتریانی که به ما سر نزده اند را بشناسیم و برایشان برنامه ریزی کنیم؟

انواع مشتری

خود مشکلی

خاطرم هست که در شروع کارم به عنوان یک مدرس در فضای آنلاین ، با انتشار محتوایی که فکر می کردم جزء بهترین محتوای اینترنتی است ، سعی در جذب انواع مشتری داشتم. ولی هر چه بیشتر روی محتوای به ظاهر خوبم کار می کردم ، نتیجه کمتری از آن می گرفتم.

تا اینکه یه جایی از کار ، کاملا توقف کردم و دوباره به روندی که در طول کسب و کارم رفته بودم ، فکر کردم.

متوجه شدم ، محتوایی که تولید می کنم ، محتوای بسیار زیبا و خیلی تخصصی است و فقط به درد کسانی می خورد که قبلا تا یه جایی از مسیر یادگیری را رفته اند.

دیدم کسانی که در میان راه هستند ، قبل از من با اساتیدی دیگری کار کرده‌اند.

و این فرصت تاثیرگذاری من را ، بر روی آنها کمتر می کرد. (تعصب به استاد ، همخوانی با روش یک استاد خاص و …)

بنابراین تصمیم گرفتم تا در محتوای تولیدی‌ام ، تغییراتی بدهم. تغییراتی که باعث رشد انفجاری کسب و کارم شد.

و می خواهم در این کتاب ، برخی از این تغییرات را برای شما هم بازگو کنم و تجربیاتم را با شما خواننده عزیز به اشتراک بگذارم.

آواتار

قبل از هر تغییری در محتوا ، با خودم فکر کردم که برای چه کسانی کار میکنم؟

و قرار است که چه کسانی با دنبال کردن آموزش های من (یا در واقع خرید محصولات آموزشی ام) در زندگی کاری و شخصی شان ، پیشرفت کنند. یا حداقل حس بهتری نسبت به گذشته خودشان داشته باشند.

پس قبل از هر اقدام دیگری به ساختن آواتار مشتری در ذهن خودم فکر کردم. و آن را بر روی کاغذ نوشتم.

ساختن آواتار بسیار سخت بود. مخاطبین آدم‌های مختلفی بودند.

مخاطبین من کسانی هستند که ممکن است هیچ اطلاعاتی از کسب و کار آنلاین ندشته باشند و یا ممکن است خودشان یک کسب و کار آنلاین موفق داشته باشند.

و هیمنطور افرادی که ممکن است در کسب و کار سنتی خبره باشند یا اینکه اصلا تجربه کسب و کار سنتی را هم نداشته باشند. به هر حال شروع کردم به گروه‌بندی مخاطبین.

هر گروه‌بندی که به ذهنم می رسید را نوشتم. بعداز گروه‌بندی چندتایی از آنها را که همپوشانی داشت و به درد نمی خورد (و یا نمی خواستم برایشان کاری کنم) حذف کردم. و چند گروه جدید هم ساختم.

سپس در داخل این گروه‌ها ، آواتار هر کدامشان را تصور کردم.

آواتار :  یک نمونه از هر گروه انسان است. مثلا معلم‌های مدرسه را در ذهنتان تصور کنید.  چه مشخصاتی از آنها را به خاطر می آورید؟

آنچه که عموم مردم درباره معلم‌های عزیز فکر میکنند ، آواتار گروه معلم‌هاست.

به عنوان مثال در بین گروه مخاطبینی که آشنایی اولیه با کسب و کار آنلاین دارند ولی تجربه کسب و کار سنتی را ندارند ، افرادی را تصور کردم که ممکن است دانشجو (یا فارغ التحصیل شده) باشند.

افرادی با نیاز به آزادی عمل در کسب و کار خودشان و همینطور با آرزوی زود پولدار شدن. که ممکن است سقف آرزوهایشان هم بسیار بلند باشد.


پیشنهاد ویژه

فیلم سمینار فروش غیرمستقیم

اینجا رو کلیک کنید

اگر سوالی دارید از من بپرسید : @myintelBusiness

1 1 رای
امتیاز به این آموزش
عضو شدن در ...
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها