کسب و کار اینترنتی در ایران و فروش هوشمند

کسب و کار اینترنتی در ایران و فروش هوشمند

کسب و کار اینترنتی در کشور ما به شدت در حال رشد است. حتی کسب و کارهای سنتی برای افزایش فروش خود به کسب و کارهای اینترنتی رو آورده اند.
مدل های فروش هوشمند که اساسا بر پایه کسب و کار اینترنتی طرح ریزی می شوند ، سعی میکنند تا با تکیه بر وب سایت ، شبکه های اجتماعی و هر آنچه بتواند مخاطبین بیشتری را در اینترنت جمع کنند.

مدل کسب و کار سنتی

در کسب و کارهای سنتی ، همه مراحل بازاریابی ، تبلیغات ، جذب مشتری ، فروش ، تحلیل فروش و پشتیبانی از مشتری ، با تکیه بر تجربیات صاحبان کهنه کار کسب و کارها انجام می شوند.

در کسب و کارهای سنتی ، تجربیات ، حرف اول را می زند.

بخش های مختلف یک کسب و کار سنتی ، در اندازه های مختلف کسب و کار ، با هم دیگر متفاوت است. بسته به تعداد نیروهای انسانی ، نوع محصول ، نحوه ارایه محصول یا خدمات ، مدل کسب و کارهای سنتی باهم دیگر متفاوت است.

اما معمولا مدل کسب و کارهای سنتی ، بر پایه ارتباط مستقیم و فیزیکی با مشتری کار می کنند. یعنی اینکه برای ارتباط با مشتری و فروش به مشتری باید ارتباط فیزیکی شکل بگیرد.

مدل بازاریابی هوشمند و کسب و کار اینترنتی و سنتی

 بازاریابی هوشمند به معنی پیدا کردن جامعه مخاطب برای فروش دقیق تر است. به یاد دارم که در برنامه ای تلویزیونی ، گزارشی از شرکت صنعتگران ایرانی در نمایشگاهی در کشور آفریقای جنوبی دیدم.

وقتی گزارشگر با نماینده گروه صنعتی معروفی از کشورمان مصاحبه کرد ، ایشان کاملا از شرکت در نمایشگاه ، ناراضی بودند. فقط به این علت که کولر آبی را برای معرفی به مردم آفریقای جنوبی به نمایشگاه برده بودند. در حالی که مردم کشور آفریقای جنوبی به علت استوایی و شرجی بودن ، امکان استفاده از کولر آبی را ندارند.

پس شناخت امکان بازار برای ارایه یک محصول یا خدمات خاص ، بسیار مهم است. اگر بخواهیم بازاریابی هوشمند را انجام دهیم ، باید از اطلاعات جمع وری شده در کسب و کار خودمان ، از آمارهای نهادهای دولتی ، آمار شبکه های اجتماعی (خرید از تلرگام ، گوگل و …) و … استفاده کنیم.

این مقاله را بخوانید : بازاریابی هوشمند و تفاوت آن با تبلیغات و فروش

مدل فروش هوشمند در کسب و کار اینترنتی و سنتی

همانطور که گفتم در کسب و کارهای سنتی ، مدل ارتباطی با مشتری در بیشتر مواقع ، مدل ارتباط مستقیم و فیزیکی است. (و برخی اوقات در ارتباط با مشتریان با سابقه ، از ارتباط تلفنی هم استفاده می شود.)

اما در کسب و کار اینترنتی ، مدل ارتباط با مشتری ، به صورت غیرفیزیکی و غیر حضوری است. پس باید برای ارایه محصول یا خدمات مان به فکر پیدا کردن راه های ارتباط غیرفیزیکی و غیرحضوری باشیم.

به این قسمت از رادیو هوشمندی گوش دهید : فروش اینترنتی ؟ 

وب سایت ماندگارترین راه ارتباطی اینترنتی است. به این علت که با رشد تکنولوژی های مختلف ، فضای وب به حالت پایداری درآمده است. و کافی است که برای داشتن یک وب سایت با متخصصین تماس بگیرید.

شبکه های اجتماعی هم می توانند به عنوان تکمیل کننده وب سایت ها ، به رشد کسب و کارهای نوین کمک کنند. مردم بسیاری ، با علاقه فراوان ، دائما در حال خواندن ، دیدن و شنیدن در شبکه های اجتماعی اند.

چرا این مقاله را نمی خوانید : فروش هوشمند و مزایای آن نسبت به فروش سنتی

 

نحوه اعتماد سازی در کسب و کار اینترنتی و سنتی

یکی از موانع بسیار بزرگ کسب و کارهای اینترنتی ، اعتمادسازی است. به این دلیل که مشتری به صورت مستقیم ما را نمی بیند ، اعتماد کردن برایش سخت است. اما با آگاهی یافتن مردم از وضعیت نقل و انتقال پول و همچنین اطلاع از کنترل های نهادهای دولتی مثل پلیس فتا ، سازمان صنایع و معادن ، ادارات ثبت اسناد و … اعتماد مشتری ها را راحتتر می توان به دست آورد.

نکات دیگری که می تواند به اعتمادسازی کسب و کارهای اینترنتی کمک کند ، اطمینان از مواجه حضوری (یعنی مشتری خیالش راحت باشد که اگر شکایتی داشت ، می تواند ما را پیدا کند) ، اطمینان از بازگشت وجه در صورت عدم رضایت ، اطمینان از روند پرداخت وجه (استفاده از درگاه های پرداخت معتبر) و موارد اینچنینی است.

مدیریت اطلاعات مشتری در کسب و کار اینترنتی

در بسیاری از کسب و کارهای سنتی ، حفظ و نگهداری از اطلاعات مشتریان به دلیل عدم نیاز به تحلیل اطلاعات آنها ، مساله مهمی نبوده و برای آن سرمایه گذاری نمی شد.

اما در کسب و کار اینترنتی بسیار مهم است که مشتریان را دائما دنبال کنیم. همانطور که در کسب و کار اینترنتی ، خیلی راحتتر می توانیم خودمان را به مشتری برسانیم ، به همان راحتی هم مشتری را از دست می دهیم.

و همینطور به دلیل زیاد بودن مخاطبین اینترنتی ، لازم است که سلایق و علایق مشتریان را بشناسیم و برای همه آنها برنامه ریزی صحیحی داشته باشیم.

پس لازم است که تا جایی که می توانیم از راه دور و از طریق اینترنت ، اطلاعات صحیحی از مشتریان به دست آوریم و به درستی تحلیل کنیم.

این صفحه را ببینید : جمع آوری هوشمند و تحلیل هوشمند اطلاعات

 

مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی

در نهایت اگر می خواهید که کسب و کار اینترنتی موفقی را راه اندازی کنید ، توصیه میکنم مراحل زیر را دنبال کنید :

۱ – آماده سازی محصول یا خدمات مورد نظر ( یا حداقل فایل های صوتی ، تصویری ، متنی و فیلم برای تولید کاتالوگ ها محصول اصلی)

۲ – آماده سازی بستر ارتباطی با مشتری ( وب سایت ، کانال ها و گروه های ارتباطی شبکه های اجتماعی)

۳ – تولید محتوای جذاب و رایگان در خصوص محصول (این موارد علاوه بر مرحله اول است. و فقط مخصوص محصول یا خدمات خودمان نمی شود. بلکه باید محصولات رقبا را نیز تحلیل کنیم و درباره آنها اطلاعات لازم را بدون غرض و حمله به رقیب ارایه کنیم.)

۴ – توزیع اطلاعات تهیه شده در بسترهای ارتباطی مرحله ۲

۵ – ساخت درگاه های پرداخت ( یا درگاه های واسط یا اگر مجوزهای لازم را تهیه کرده ایم ، درگاه های مستقیم بانکی)

 نکته مهم : برای دریافت مجوزهای لازم ، بسته به نوع محصول یا خدمات باید اقدام لازم را انجام دهیم. برای این موارد حتما با کارشناسان حقوقی که آشنا با کسب و کارهای اینترنتی هستند ، مشورت نمایید.

این سایت را ببینید : هنگامه عسگری (مدرس و مشاور حقوقی در کسب و کارها)

۶ – مداومت در ارایه محصول ، اطلاعات رایگان و جذابیت های مجازی

۷ – تکرار مرحله ۶ به طور دائم


پیشنهاد ویژه رد نشدنی

فیلم سمینار فروش غیرمستقیم

با تخفیف ۹۰ درصدی

کد تخفیف : sales-90

اینجا رو کلیک کنید

اگر سوالی دارید از من بپرسید : @myintelBusiness

 

 

 

×
×

سبد خرید