تیم سازی چیست ؟ و چطور می‌تونیم در یک کار تیمی، مشتری بیشتری جذب کنیم؟

تیم سازی گروه سازی

تیم سازی چیست ؟

یکی از مهمترین سوالات تمامی استارتاپی های عزیز ، همین است. تیم سازی مهمترین دغدغه هر کسب و کاری است که قرار است با دو نفر یا بیشتر کارش را شروع کند.

تیم سازی چیست ؟ تیم سازی به این معنیه دو نفر یا بیشتر، برای انجام کاری مشخص با هدفی مشترک دور هم جمع شدند.

در تیم هر شخصی برای انجام کاری مشخص عضو میشود.

اما یک اشتباه بزرگ در اینباره در بین کسب و کارهای ایرانی به وجود آمده است. خیلی ها تیم را با گروه اشتباه می گیرند.

در گروه مثل تیم ، افراد مختلفی برای رسیدن به یک هدف مشترک دور هم جمع می شوند.

تفاوت تیم با گروه این است که در تیم هر شخصی وظیفه ای جداگانه از سایرین دارد. اما در گروه همه افراد یک کار مشابه را با هم انجام میدهند.

برای اینکه بهتر متوجه تفاوت گروه و تیم شویم ، تصور کنید که شما عضوی از یک تیم فوتبال هستید. در یک تیم فوتبال همه افراد برای گل زدن به حریف می دوند. اما هر کدام وظیفه ای جداگانه از سایرین دارد.

مثلا کسی که در پست دفاعی کار می دود ، مسئولیت گل زدن را به عهده ندارد. هر چند که ممکن است گاهی اوقات به کمک نوک حمله آمده و گل هم بزند. اما مسولیتی برای گل زدن ندارد.

و حال تصور کنید که شما عضوی از یک گروه طناب کشی هستید. در گروه طناب کشی ، همه افراد یک کار مشترک را برای رسیدن به هدف مشترک انجام میدهند. همه افراد در طناب کشی ، طناب را می کشند.

پیشنهاد ویژه : کارگاه نیم روزه کار تیمی در استارتاپ ( تیم سازی استارتاپی )

در ایران تیم سازی چیست ؟

تیم سازی به دلیل درک نادرست تعریف آن در بسیاری از کارهای اشتراکی در ایران ، به عنوان یک کار غلط و نادرست شناخته می شود. حتما این ضرب المثل را شنیده اید :

شریک اگه خوب بود ، خدا برای خودش می گرفت.

اما یادمان نرود که ما انسان هستیم. و به صورت جفت کامل می شویم. اگر به مساله ازدواج به معنی کامل شدن از لحاظ اجتماعی و فردی نگاه کنیم ، می بینیم که زن ها خصوصیات و توانایی هایی دارند که مردها ندارند. و همینطور برعکس آن هم هست.

پس اگر یاد بگیریم که با کنار هم قرارگرفتن توانایی ها ، بتوانیم بهترین نتیجه را بگیریم ، می توانیم بگوییم که تیم سازی چیز خوبیست.

تیم سازی چیست

داستان خرگوش و لاکپشت

حتما داستان مسابقه خرگوش و لاکپشت را شنیده اید. در داستانی که از کودکی به ما یاد داده اند ، لاکپشت برنده مسابقه دوی جنگل است.

اما اگر بخواهیم به درستی به این داستان فکر کنیم ، می توانیم تصور کنیم که خرگوش و لاپشت هرکدام توانایی هایی دارند که اگر باهم ترکیب شود ، بهترین نتیجه را می توان گرفت.

اگر خرگوش در هنگام دویدن ، لاکپشت را به همراه خود ببرد ، می تواند از موانعی مثل برکه پر آب که در مسیر جنگل است ، به راحتی و با سوار شدن بر لاک لاکپشت ، عبور کند. و به این صورت هر دوی آنها خیلی سریعتر و با موانعی کمتر به مقصد می رسند.

داستان استارتاپ و تیم سازی چیست ؟

تیم سازی در هر کسب و کاری ، یک اقدام بسیار مهم است. مخصوصا در استارتاپ ها. به این دلیل که معمولا استارتاپی‌ها ، در روز اول همه توانایی ها و دانش کافی برای رشد سریع را ندارند.

و گاهی لازم است که به طور همزمان بتوانند در چند تخصص کار کنند. مثلا ممکن است لازم باشد ، که یکی از افراد استارتاپ ، مذاکره را بلد باشد. یا اینکه لازم است فرد دیگری تقسیم بندی کارها را بلد باشد. یا دیگری فروش را بلد باشد.

حال اگر بخواهیم که تیم سازی را تبدیل به گروه کنیم یا اینکه اصلا به تیم سازی فکر نکنیم ، باید همه افراد یک استارتاپ (یا لااقل یک نفر) ، بتواند همه کارها را خیلی سریع یاد بگیرد. و همه مسئولیت را به عهده بگیرد.

اگر تیم سازی نداشته باشیم چی میشه؟

برخی ایده پردازان ترجیح میدهند که در یک کسب و کار نوپا ( استارتاپ یا غیره) همه کارها را به عهده بگیرند تا سهم بیشتری در تصمیم گیری ها داشته باشند.

اما این بزرگترین اشتباه یک ایده پرداز است. حتی اگر صاحب تمام اختیار یک کسب و کار هستید باز هم این کار اشتباه است.

یادمان باشد که فقط سرمایه گذاری یا ایده پردازی در یک کسب و کار ، باعث نمی شود که همیشه بهترین تصمیمات را بگیریم و بهترین عملکرد را داشته باشیم.

ممکن است شما به عنوان یک ایده پرداز ، عده ای را دور هم جمع کنید تا کسب و کارتان را شکل دهند (یا توسعه دهند) و چون دقیقا می دانید که ایده تان چیست ، اصرار می کنید تا همه تصمیمات را به تنهایی بگیرید.

معمولا چنین حرکت هایی منجر به شکست می شوند. چون اعضای تیم شما هر کدام نظراتی دارند که لازم است به آنها گوش دهید. هر چند که گوش دادن به حرف ها دلیل بر انجام آنها نمی شود.

مهارت های تیم سازی چیست ؟

تیم سازی صحیح و مشارکت دادن اعضای تیم در تصمیمات و کارهای مختلف ، باعث تقسیم صحیح فعالیت ها و همچنین اصلاح تصمیمات می شود.

اما اگر تیم سازی را بلد نباشیم ، خیلی زود اعضای تیم یا از کارشان ، یا از مدیر تیم و یا از کنار هم بودن خسته شده و کار را رها کنند. و حتی ممکن است تا انتهای کار با هم بمانند ولی کارایی لازم را دیگر نداشته باشند.

بهترین زمان تیم سازی چیست ؟

زمان شروع تیم سازی دقیقا بلافاصله بعداز دو نفر یا بیشتر شدن است. یعنی دقیقا در زمانی که حتی با یک نفر دیگر فعالیت های لازم برای رسیدن به ایده تان را شروع می کنید. (حتی جلسه های دوستانه ای که برای بررسی و پرورش ایده تان دارید.)

و زمان پایان کار یک تیم ، زمانی است که به هدف های تعیین شده رسیده اید.

از پاشیدن تیم سازی چیست ؟ (بسیار مهم!)

بسیاری از تیم ها ، خیلی گرم و صمیمی کار را با هم شروع می کنند. اما بعداز گذشت مدتی ، وقتی که در حین انجام کار به مشکلاتی مثل بی پولی ، زما زیاد برای طراحی و اجرا ، پیگیری های زیاد اعضا از همدیگر و … بر می‌خورند ، تیم را رها می کنند.

و این دقیقا نقطه شکست بیش از ۷۰ درصد استارتاپ ها و کسب و کارهایی است که در حال توسعه هستند. 

بهترین راه‌کار برای جلوگیری از هم پاشیدن یک تیم کاری این است که چند وقت یک بار ، هدف ها را مرور کنیم. و راه‌های رسیدن به آنها را بررسی کنیم. تا از انحراف و خستگی اعضا جلوگیری کنیم.

برای اینکه بررسی های درستی برای ادامه کار یک تیم داشته باشیم ، لازم است تا چند مهارت را به خوبی یاد بگیریم.

یکی از این مهارت ها ، شخصیت شناسی است. یکی دیگر مدیریت بدون زور و اجبار است. و دیگری بر سر گذاشتن شش کلاه تفکر است.

برای یادگیری مهارت بر سرگذاشتن شش کلاه تفکر ، کتاب شش کلاه تفکر را از اینجا ببینید.

برای اطلاع بیشتر از مهارت های لازم در تیم سازی و انجام کار تیمی در استارتاپ (کسب و کارهای در حال توسعه) ، این صفحه را ببینید :

کارگاه نیم روزه کار تیمی در استارتاپ ( تیم سازی استارتاپی )

0 0 رای‌ها
امتیاز به این آموزش
عضو شدن در ...
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها