هوشمندسازی یا سیستم سازی ؟

خیلی ها از من سوال می کنند که هوشمندسازی چیه؟ شبیه سیستم سازیه؟ خود سیستم سازی ؟ یا اصلا می خوایی بگی سیستم سازی ولی بلد نیستی می گی هوشمندسازی!!!

فکر کردم یک مقدار درباره هر دوی این مفاهیم بنویسم که ابهام و سوال بسیاری از همراهان عزیزم حل شود.

 

قبل از هر کاری حتما مقاله ” هوشمندسازی چیست “ رو مطالعه کنید.

هوشمندسازی , هوشمند , نرم افزار , سازمان , ساختمان , خانه , اداره , صنعت , صنایع , هوش مصنوعی , هوشیار , هوشمندی , استارتاپ , استارت آپ , سمینار , وبینار , کارگاه , محصول , کسب کار , bi , bms , ربات , رباتیک , سیستم , مدارس , یکپارچه

 

سیستم سازی چیست ؟

در یک جمله خیلی خلاصه ، سیستم سازی به تبدیل کارهای دستی به سیستمی می گویند.

سیستم هایی که از زمان انقلاب صنعتی اول که استفاده از نیروی بخار آب در صنایع برای اتوماتیک کردن کارهایی که قبل از آن به دست انسان انجام می شد.

و بعداز آن در انقلاب های صنعتی دوم که از نیروی برق برای ساخت سیستم های خودکار استفاده شد و در انقلاب صنعتی سوم که از کامپیوترها برای سرعت بخشیدن به کارها ، استفاده شد.

در سال های ۱۹۹۰ تا به الان ، بسیاری از کارهای سازمانی و صنعتی با استفاده از سیستم های خودکار ، انجام می شوند.

تفاوت سیستم های قدیمی با سیستم های امروزی

ولی در سال های اخیر شاهد تغییرات اساسی در خودکارسازی کارها ( یا سیستم سازی) بوده ایم. مثل ورود گوشی های لمسی که دنیای ارتباطات را کاملا تغییر داد.

ولی آیا تا به حال فکر کردید که تفاوت سیستم های جدید (۸ سال اخیر) با سیستم های قبلی چیست؟

هوشمندسازی بزرگترین تفاوت سیستم های امروزی با سیستم های سال های قبل است. نرم افزارهای مختلفی به بازار آمده اند که همان کارهای قبلی را هوشمندانه تر انجام می دهند.

در عکسی که از اینترنت به دست آوردم ، تبلیغات دستگاه عابر بانک شعبه مرکزی بانک بیمه بازرگانان را در شانزده بهمن ۱۳۵۱ در روزنامه کیهان ، صفحه نوزده و بیست دیدم. دستگاهی که به مانند دستگاه های امروزی بدون حضور نیروی انسانی ، کار پرداخت پول به مشتری را انجام می داد. (لینک منبع)

هوشمندسازی , هوشمند , نرم افزار , سازمان , ساختمان , خانه , اداره , صنعت , صنایع , هوش مصنوعی , هوشیار , هوشمندی , استارتاپ , استارت آپ , سمینار , وبینار , کارگاه , محصول , کسب کار , bi , bms , ربات , رباتیک , سیستم , مدارس , یکپارچه

 

ولی آیا دستگاه سال ۱۳۵۱ با دستگاه های عابربانک امروزی تفاوتی ندارند. هر دوی اینها ، سیستم سازی کارهای دستی  بانک هستند. ولی آیا دستگاه های امروزی هوشمندتر نیست؟

نرم افزارهای حسابداری و حسابرسی یا نرم افزارهای فروشگاهی یا حتی سایت های اینترنتی مثل سایت های جستجو ، نسبت به قبل هوشمندتر شده اند.

اگر در سال های قبل از گوگل با نوار جستجوی یاهو کار کرده باشید، تفاوت سیستمی بودن و هوشمند بودن برایتان واضح تر است. جستجوها در سایت گوگل ، بسیار هوشمندتر و هدفمندتر شده اند. و نتیجه های جستجو شده ، خیلی بیشتر از قبل به خواسته مخاطبین نزدیک شده است.

تفاوت سیستم سازی با هوشمندسازی

سیستمی بودن فقط به معنای خودکار بودن یک دستورالعمل ثابت است.

ولی هوشمند بودن به معنای خودکار بودن یادگیری ماشین ها (نرم افزاری و سخت افزاری) است.

سیستم های قدیمی قابلیت یادگیری مسایل جدید را ندارند. ولی سیستم های هوشمند ، می توانند شرایط جدید مسایل را یاد بگیرند و برای آنها راه حل جدید پیداکنند.

فرض کنید که یک سایت فروشگاهی راه اندازی کرده اید. و می خواهید که بعداز گذشت شش ماه از فروشتان ، برای انتخاب و افزودن محصولات جدید ، تصمیم گیری کنید.

اگر سیستم فروشگاهی معمولی داشته باشید، کار تحلیل اطلاعات مشتریان با خود شماست. یعنی می بایست اطلاعاتی از مشتری (مثل رنگ هایی که بیشتر خریداری شده) را به صورت دستی در دفترچه ای یادداشت کنید و با استفاده از تجربیات خودتان ، برای چیدمان محصولات در فصل بعد تصمیم گیری کنید.

خیلی از کسب و کارها به دلیل ثبت اشتباه اطلاعات اولیه (مثل رنگ های بیشتر خریداری شده) در تصمیم گیری ها هم دچار اشتباه می شوند.

حال اگر سیستم فروشگاهی هوشمندی داشته باشید ، می توانید با وارد کردن اطلاعات اولیه محصولات و فاکتورهای فروش توسط فروشندگان ، اطلاعات درستی از فروش محصولات خود جمع آوری کنید.

و با استفاده از تحلیل هوش مصنوعی که در سیستم فروشگاهی شما ، برنامه ریزی شده است ، با چند کلیک ، محصولات قابل فروش در فصل بعد را پیش بینی کنید.

همه این کارها با هوشمندسازی سیستم ها به راحتی امکان پذیر است.

پس دیدیم که سیستم سازی با هوشمندسازی فرق های زیادی دارد.

مثالی دیگر از هوشمندسازی

به عنوان مثالی دیگر ، به خودروهای تولیدی در چند سال گذشته توجه کنید. از وقتی که سیستم الکترونیکی ECU روی خودروها نصب شده است ، عیب یابی خودروها با استفاده از دستگاه های کامپیوتری به راحتی امکانپذر است. و نیازی نیست که خودروی خود را چند روز در تعمیرگاه برای تست و عیب یابی به امانت بگذارید.

امیدوارم توانسته باشم که مقداری از ابهام تفاوت سیستم سازی و هوشمندسازی را در ذهن شما عزیزان کم کرده باشم.

 

 اگر می خواهید درباره هوشمندسازی اطلاعات بیشتری داشته باشید ، دوره رایگان صوتی ” آشنایی با هوشمندسازی ” را از فرم آبی رنگ سمت راست همین صفحه دانلود نمایید.

 

یا کتاب الکترونیکی رایگان ” مورچه بارکش ، انسان باهوش “ را از فروشگاه دریافت نمایید.

 

0 0 رای‌ها
امتیاز به این آموزش
عضو شدن در ...
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها