شبکه های اجتماعی و تفاوت آنها با سایر نرم افزارهای هوشمند

شبکه های اجتماعی هوشمند

شبکه های اجتماعی هوشمند ، در حال حاضر یکی از پایه های کسب و کارهای کلان و سوده هستند.

[quoteBox author_name=”” author_title=”” avatar=”” text_color=”#333354″ name_color=”#295D84″]

اگر درباره استفاده از شبکه های اجتماعی نگران هستید ، این مقاله را بخوانید : نگرانی از فضای مجازی و ابزار هوشمند

[/quoteBox]

تقریبا ۱۸ سال پیش که کار حرفه ایم رو در کدنویسی و طراحی نرم افزار شروع کردم، همیشه به این موضوع فکر می کردم که اگر بخواهم یک نرم افزار هوشمند طراحی کنم باید چه ویژگی هایی داشته باشد.

در همان سالهای شروع  کارم با زبان برنامه نویسی foxpro آشنا شدم و دیدم که با نوشتن یه خط کد برنامه، می توانم یک منوی کرکره ای جالب بسازم که برای ساختنش در زبان برنامه نویسی C تحت DOS می بایست تقریبا ۲۰ خط کد می نوشتم. اینجا بود که فکر کردم توانسته ام یک نرم افزار هوشمند تولید کنم.

بعدها که تجربه بیشتری به دست آوردم و البته با رشته هوش مصنوعی به صورت حرفه ای آشنا شدم،‌ دیدم که هوشمندی در نرم افزارها، طراحی زیبای آنها نیست. بلکه امکاناتی است که نرم افزار را اتوماتیک کند و به جای اینکه ما بخواهیم دائما روی گزینه های مختلف آن کلیک کنیم، خودش سر موقع کارهایی که برای آن برنامه ریزی کردیم را انجام بدهد.

یه چیزی تقریبا مثل شبکه های اجتماعی امروزی.

شبکه های اجتماعی

هوشمندی در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی چیزی جز یک نرم افزار هوشمند نیستند. نرم افزارهایی که می توانیم با آنها ID بسازیم و به صورت آنلاین اطلاعاتمان را داخلشان ذخیره کنیم.

و البته از همه مهمتر دو امکان جالب توجه در شبکه های اجتماعی هست که میشود گفت آنها را هوشمند می کند.

اولین امکان ، نوتیفیکیشن است. نوتیفیکیشن ها (پیغام دهنده اتوماتیک) به ما کمک میکنند که بتوانیم به صورت آنلاین متوجه دریافت پیام ها بشویم و بتوانیم خیلی سریع به آنها جواب بدهیم.

دومین امکان هوشمند در شبکه های اجتماعی، ارتباطاتی هست که این شبکه ها برای ما پیدا میکنند. مثلا در اینستاگرام، نام افرادی که ممکن است ، شما مایل به ارتباط با آنها باشید را به شما نمایش میدهد. این پیشنهادها به دو صورت ارایه میشوند.

اول اینکه ممکن است یک ID که فالوورهای زیادی دارد به عنوان صفحه یه آدم مشهور به شما پیشنهاد شود.

و دوم اینکه ممکن است شما صفحه دوستی را دنبال می کنید که دوستان دیگری غیر از شما دارد و اینستاگرام، ارتباط با دوست ِ دوستتون را به شما پیشنهاد میدهد.

[quoteBox author_name=”” author_title=”” avatar=”” text_color=”#333354″ name_color=”#295D84″]

می خواهید درباره هوشمندی بیشتر بدانید ، این مقاله را بخوانید : هوش مصنوعی

[/quoteBox]

دسته بندی شبکه های اجتماعی

کارکرد همه شبکه های اجتماعی مثل هم نیستند ولی اگر دقت کنیم میبینیم که این شبکه ها به دو دسته کلی تقسیم میشوند.

دسته اول شبکه های اجتماعی هستند که می توانند مثل اینستاگرام ارتباطات با واسطه یا بی واسطه رو ایجاد کنند.

دسته دوم شبکه های اجتماعی هستند که فقط نوتیفیکیشن ها و لینک های صفحاتی که خودتون باهاشون ارتباط برقرار کردید را به شما ارایه می کنند. مثل تلگرام، وایبر و …

میزان هوشمندی شبکه های اجتماعی دسته اول (مثل اینستاگرام، فیسبوک و …) بیشتر است و به دلیل پیشنهاد ایجاد رابطه های جدید بدون درخواست کاربران، محبوبیت بیشتری دارند و البته به نظر بعضی از کاربران هم نقض کننده حریم خصوصی افراد هستند.

به هر حال اگر بخواهیم که نرم افزارهای هوشمند را از غیر هوشمند تشخیص بدهیم ، کار خیلی سختی نداریم. چون تعریف هوشمندی کاملا وابسته به انتظار ما از هوشمندی است.

شبکه های اجتماعی هوشمند

زمانی به تلفن های ثابت ، دستگاه های هوشمند گفته میشد ولی الان هیچ کس در دنیا پیدا نمیشود که این حرف را بزند.

امکان یافتن ارتباطات دوستی جدید در نرم افزارهایی مثل فیسبوک، از زمان آغاز به کار این نرم افزارها تا به الان ، یک امکان هوشمند است، ولی آیا مطمئن هستیم که تا دو سال دیگر هم می توانیم به این شبکه های اجتماعی ، هوشمند بگویم؟

پیش بینی ها براین اساس است که تعریف هوشمندی شبکه های اجتماعی تا دوسال دیگر کاملا متفاوت از امروز میشود و دیگر نمی توان به امکان ارتباطات دوستی جدید در اینستاگرام ، هوشمندی گفت.

پس اگر خواستیم امکانی هوشمند در نرم افزارها اضافه کنیم ، باید حواسمان باشد که آیا کاربران ، این امکان را به عنوان یک آیتم هوشمند می پذیرند یا خیر.

ممکن است که شما یک امکان ساده در نرم افزارتان داشته باشید که کاربر به دید یک آیتم کاملا هوشمند نگاه کند ، ولی کدنویس برای کدنویسی آن خیلی هم به زحمت نیافتاده باشد.

و برعکس ممکن است یک امکان خیلی پیچیده را طراحی کنید (مثل یافتن دوستی جدید در فیسبوک) ولی چون کاربر آن را به عنوان یک آیتم اصلی از نرم افزار بداند که باید روی نرم افزار باشد، دیگر نتوانیم به آن هوشمند بگویم.

هوشمندسازی نرم افزارهای داخلی ایران

البته در نرم افزارهای تولیدی در داخل کشورمان به دلیل نگاه های کوتاه مدت و سوددهی های پایین ، طراحان و کدنویس های ما هم خیلی عقیده ای به اضافه کردن امکاناتی برای هوشمندسازی نرم افزارشان ندارند.

درصورتی که اگر بتوانیم آیتم های ساده ولی از نظر بازاری ، هوشمند را به نرم افزارها اضافه کنیم ، کل بازار هدف را در دست می گیریم.

[quoteBox author_name=”” author_title=”” avatar=”” text_color=”#333354″ name_color=”#295D84″]چرا این مقاله را نمی خوانید : راه کارهای نرم افزار هوشمند چیست؟[/quoteBox]

0 0 رای‌ها
امتیاز به این آموزش
عضو شدن در ...
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها