ارتباط با مشتری آنلاین ( مهمترین اصل موفقیت هر کسب و کار هوشمند )

ارتباط با مشتری آنلاین

ارتباط با مشتری آنلاین ، نکته ای مهم برای شناخت مشتری آنلاین است.

هر آدمی که ما به عنوان مشتری با او سر و کار داریم ، روحیات و نیازها و خواسته های خودش را دارد.

و حتما از ما انتظار دارد که به سراغ او برویم. پس در کسب و کارهای اینترنتی (و هوشمند) باید راه های ارتباطی را برای مشتری باز کنیم. و در جایی که لازم است به سراغش برویم و یا اینکه اجازه بدهیم به راحتی به سراغمان بیاید.

ارتباط با مشتری

شبکه های اجتماعی

برای نمونه تصور کنید که خانم های جوان خانه دار ، عموما از شبکه های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام استفاده می کنند. اگر می خواهید  بر روی این افراد به عنوان مشتری کار کنید ، می بایست محتوایی متناسب با سن ، جنسیت ، وقت و موقعیت آنها در شبکه های اجتماعی تولید کنید.

و را ه های ارتباطی دو طرفه برای ارتباط با خانم های خانه دار برونگرا و درونگرا داشته باشید.

ایمیل

برخی از مشتریان ، ارتباط ایمیلی را بیشتر می پسندند ، چونکه می توانند در هر زمانی که خودشان بخواهند ، پیام های شما را دریافت کنند.

و البته می توانید پیام های زیباتر ، تکمیل تر و با فایل های پیوست حجیم تری ارسال کنید. معمولا اینگونه افراد ، صاحبان کسب و کار ، مدیران ارشد ، علاقه مندان به فضای تکنولوژی ( و نه صرفا اینترنت) و … هستند.

وب سایت

وب سایت هایی با عمر بیش از ۲۰ سال در فضای اینترنت ، ثابت کرده اند که بلندترین ارتباط با مشتری آنلاین را می توان در فضای وب سایت شکل داد.

وب سایت ها به راحتی فیلتر نمی شوند ، زودگذر از دید مخاطب نیستند (مثل شبکه اجتماعی facebook و …). طراحی دلخواه دارد، می توان طراحی آن را به راحتی تغییر داد (مثل تغییر دکوراسیون مغازه است ، خیلی جذاب و شیک).

اطلاعات آن در دستان صاحب آن است (قابل بک آپ گیری است) ، آدرس ثابتی در طول زمان دارد.

با یک جستجوی ساده در اینترنت قابل دسترس است و هزارن دلیل دیگر که هر صاحب کسب و کار آنلاینی را راضی میکند تا یک وب سایت داشته باشد و از آن برای ارتباط با مشتری استفاده کند.

اپلیکیشن ها (برنامه های موبایل)

بعداز وب سایت ها ، برنامه های موبایلی ، مطمئن ترین راه اتباط با مشتری هستند. ولی در دنیای امروز استفاده از برنامه های قابل نصب بر روی کامپیوترها ، برای ارتباط با مشتری ، چندان توصیه نمی شود.

به هر حال استفاده از اپلیکیشن های مثل دیجی کالا ، اسنپ ، شیپور و … که به راحتی برای مشتری قابل دسترسی است ، بسیار جذاب بوده و اعتماد فراوانی برای مشتری می سازد.

ولی نکته مهم در استفاده از اپلیکیشن ها این است که باید مطمئن بشویم خدمات ارایه شده بر روی این برنام ها ، اینقدر خوب هستند که مشتری حاضر باشد ، آن را بر روی موبایلش نصب کند و خیلی زود آن را پاک نکند.

معمولا ما بر روی موبایل مان بیشتر از ۱۰ نرم افزار و اپلیکیشن نصب نمی کنیم.!

بیلبوردهای تبلیغاتی (بنرها ، بیلبوردها ، تابلو و دیوار نوشته ها و…)

در دنیای آنلاین ، مخاطبین زیادی وجود دارند. ولی آیا محصول یا خدمات ما فقط برای مخاطبان اینترنتی ارایه می شود؟

اگر پاسخ شما به این سوال منفی است ، توصیه می کنم که از بیلبوردهای تبلیغاتی هم استفاده کنید. خیلی از مردم استفاده از اینترنت را محدود به استفاده از شبکه های اجتماعی می دانند.

و برخی از کسب و کارهای آنلاین (و سنتی) را نمی توان به صورت گسترده در این شبکه ها تبلیغ کرد. (بستگی به نوع محصول یا خدمات دارد.)

به عنوان نمونه تصور کنید که آیا می توان فروش شیرآلات گازی (که در همه منازل استفاده می شود) را دائما در شبکه های اجتماعی تبلیغ نمود؟ و اگر اینکار را کنیم ، چند درصد اثرگذاری دارد؟

یا اینکه آیا مردم در هنگام خرید از مغازه به فکر محتوایی که در شبکه های اجتماعی دیده اند ، می افتند؟

اشتباه نکنید !!! نمی خواهم بگویم که تبلیغ برای اینگونه محصولات در شبکه های اجتماعی خوب نیست. بلکه می گویم که اینگونه تبلیغ برای محصولاتی مثل شیرآلات گازی در شبکه های اجتماعی کافی نیست.

و برای تکمیل فرآیند اطلاع رسانی به مشتری ، می بایست از تابلوهای تبلیغاتی و در کل تبلیغات فیزیکی و واقعی هم استفاده شود. تا اثرگذاری بهتری داشته باشیم.

و البته باز هم فراموش نکنیم که می بایست برای تکمیل فرآیند ارتباط با مشتری ، راه های ارتباطی ساده ای را برایش مشخص کنیم. (مثل گروه تلگرامی ، شماره پیامک ، وب سایت و …)

نکته مهم

نکته مهمی که در شناخت راه های ارتباطی وجود دارد این است که برای ارتباط با هر دسته از مشتریان ، می بایست روحیات ، سن ، جنسیت ، سواد و نیازها و خواسته های مشتریان را به درستی بشناسیم.

به عنوان مثال در بازار مسکن ، یکی از راه های ارتباطی بسیار خوب ، استفاده از نرم افزارهای شیپور و دیوار است. چونکه برای صاحبان ملک و جویندگان ملک در هر سن و جنستی ، به راحتی قابل دسترس است.

نکته مهم دوم

در کل بهترین راه ارتباطی در هر کسب و کاری ، استفاده از راه های ساده است. در هر کسب و کاری می بایست ، ساده ترین راه برای ارتباط با مشتری و کسب و کارمان را پیدا کنیم.

نکته مهم آخر ، این است که ارتباط با مشتری آنلاین ، مهارتی است که می توان یاد گرفت.


پیشنهاد ویژه

فیلم سمینار فروش غیرمستقیم

اینجا رو کلیک کنید

اگر سوالی دارید از من بپرسید : @myintelBusiness

0 0 رای‌ها
امتیاز به این آموزش
عضو شدن در ...
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه ها